הגירה ועלייה לישראל

הגירה לישראל, הידועה בעברית כאליה, היא תהליך של עלייה לארץ חדשה. בשנת 2020 היו בישראל 24,547 עולים, עלייה של כמעט 30% מהשנה הקודמת. רובם הגיעו מהרפובליקות הסובייטיות לשעבר, בעיקר רוסיה ואוקראינה. אחד מכל ארבעה מהגרים הגיע מארה "ב או מצרפת. מספר העולים לישראל בשנת 2019 היה 33,247.

כיצד להגר לישראל?

קבלת תושבות קבע בישראל היא לא קלי קלות, במיוחד אם אתה לא אדם יהודי. עם זאת, ישנן מספר אפשרויות, כולל ביקור בארץ עד 90 יום לפני שאתה צריך להגיש בקשה להיתר מגורים. אפשרויות אלו נקראות גם אשרות מגורים זמניות. ברגע שאתה מתמחה, אתה יכול להגיש בקשה לאזרחות אם אתה רוצה.

הסוכנות היהודית היא מקור מידע גדול על איך להגר לישראל. הם יכולים לעזור לך לעבד את בקשתך ולייעץ לך בכל דבר החל בקליטה וכלה בהיתרי עבודה ולימוד. הסוכנות היהודית תפנה אותך גם למרכזי מהגרים הולמים ולמקומות עבודה. במקרים רבים יעבירו את בקשת ההגירה המומלצת שלך לנציג רשמי של מדינת ישראל.

אתה יכול גם לעלות לישראל אם אתה שייך לכת יהודית. כדי להיות זכאי, עליך לעמוד בדרישות החוקיות של אליה, ותצטרך להיבחן אצל נציג הסוכנות היהודית. קבלת אשרת סטודנט ללימודים בישראל היא גם אפשרות מעשית אם אתה מתכנן ללמוד באוניברסיטה יהודית. אם אתה מתכנן לעסוק בעבודה דתית, תצטרך גם אשרת כומר. לבסוף, אתה יכול לקבל אשרת עבודה אם יש לך חוזה חתום עם מעסיק.

לא קל להשיג ויזה לישראל. בעוד אתה יכול לנסוע לארץ עד שלושה חודשים ללא ויזה, הגירה קבועה היא הרבה יותר קשה. חוקי ההגירה נוקשים מאוד בישראל, אז עדיף לבקש עזרה מקצועית אם אתה מעוניין לעבור לשם.

האם ישראל מאפשרת עלייה?

ישראל מקבלת את פני העולים מכל רחבי העולם, אך בעלי המורשת הלא-יהודית נתקלים לעתים בקשיים. אף שהמבקרים יכולים להישאר בישראל עד שלושה חודשים ללא אשרת שהייה, על תושבי הקבע לעבור תהליך הגירה וראיון. למרות זאת, עולים ממוצא יהודי יכולים לחיות בישראל במסגרת תוכנית עאליה. בעוד אשרות שהייה נדרשות לתושבות קבע, מותר למבקרים לעבוד בישראל ללא אשרה, ואפשר להגיש בקשה לאזרחות.

אף שהסטטיסטיקה הממשלתית על מספר המהגרים מוגבלת, ישנם סימנים מעודדים. מכיוון שההגירה לישראל נוצרה במיוחד כאמצעי לשילוב וחידוש העם היהודי, ישראל רחוקה מאוד ממדינת העולים הטיפוסית שלך. המדינה חגגה זה מכבר את "עאליה", או הגירה, ופנתה לקהילות היהודיות בחו "ל כדי לתמוך בקליטת המהגרים ובאזרחותם.

גורמים ישראלים רבים מצפים לגל של עולים חדשים מרוסיה. הסנקציות ברוסיה הקשו על האזרחים, והם פחדו לדבר מחשש לנקמה. רבים מצפים שעשרות אלפי רוסים חדשים יצטרפו ל-1.2 מיליון המהגרים מברית-המועצות לשעבר.

גורמים ישראליים אמרו שהם מוכנים לקבל מהגרים אוקראינים שהם יהודים מספיק. אולם חשוב לציין שבתי ־ דין רבניים בוחנים את מי שנרשמים כיהודים.

למי מותר להגר לישראל?

יש הרבה דרישות שונות להפוך לאזרח ישראל. ראשית, לבקשה חייבים להיות סבא וסבתא יהודים או שנולדו בארץ. שנית, הם חייבים להיות נשואים ליהודי, או שהומרו ליהדות בקהילה יהודית מבוססת. שלישית, הם בטח ויתרו על כל לאום אחר. במקרים מסוימים ניתן לאפשר למבקש להפוך ליהודי מבלי להיות יהודי מבחינה הלכתית.

בשנים האחרונות גדל מספר המהגרים באופן משמעותי, עם רוב המגיע מרוסיה ואוקראינה. עם זאת, רבים מהם אינם יהודים. הן מגיעות ממדינות שהיו בעבר חלק מברית המועצות, כמו רוסיה ואוקראינה. למרות זאת, מספר העולים שעלו לישראל מאז 2008 כמעט הוכפל, מ-15,500 ליותר מ-29,000.

לא-יהודים מתקשים אולי להפוך את ישראל לבית-הקבע שלהם, שכן חוקי-ההגירה במדינה נוקשים מאוד ועלולים לגרום להם לבעיות. עם זאת, ישנן דרכים רבות לבקר ולעבוד בישראל. מבקרים רשאים להישאר עד שלושה חודשים מבלי להזדקק לאשרה, בעוד שאינם יהודים יכולים להישאר עוד אם יש ברשותם את התיעוד המתאים.

הגירה לישראל היא נושא מורכב. חשוב להבין את ההשלכות המשפטיות והתרבותיות של ההגירה לישראל. האוכלוסייה היהודית בישראל היא רוב של אנשים זרים, עם יותר משלושה רבעים של יהודים שהגיעו מארצות אירופה. עם זאת, ישנה סוגיה נוספת שעולים לא-יהודים מתמודדים איתה: הקושי להבטיח אזרחות לקרובי משפחה לא-יהודים. זה יכול להיות מקור של מצוקה גדולה עבור רבים. בנוסף, אין זה סביר שישראל תפריד בעתיד הקרוב בין דתה ומדינתה.